Group of Multiethnic Designers Brainstorming
شناسنامه کتاب
نویسنده:پاتریک لنچونی
مترجم:رضا رایانراد
تاریخ انتشار:بهار1397
کتاب بازیکن تیمی ایده آل کتابی است که به موضوع کارتیمی میپردازد. موضوعی که این روزها بیشتر شنیده میشود و بیش از پیش مورد توجه شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها یا به عبارت بهتر کسبوکارهای نوپا است. اما آنچه که این کتاب را از سایر کتابهای کسبو کار و مدیریتی جدا میکند، داستانی بودن کتاب است. در واقع شما با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم داستانی جذاب با تصویرسازی و موقعیتهای دلنشین مطالعه میکنید و هم کتابی مدیریتی میخوانید.
این کتاب 247 صفحهای داستان زندگی جف شانلی است، که بعد از بیست سال تجربه کار در سیلیکونولی، خود را برای تغییر آماده میدید و در عین حال هیچ ایدهای هم نداشت که به کجا برود و کار بعدیاش چه باشد، بعد از یک تماس تلفنی از عمویش باب، تصمیم خود را برای کار در شرکت ساختمانی عمویش میگیرد و همه ماجراها از همین جا شروع میشود. نویسنده به روایت داستان جف در این شرکت و همکاری او با سایر مدیران و کارکنان شرکت و جستوجو برای پیدا کردن مشخصات یک بازیکن تیمی ایدهآل می پردازد.
حال خوب حاصل از داستان این کتاب، توصیههایی که لنچونی در بخش دوم بیان میکند و استفاده گاهوبیگاه از مدل کتاب در زندگی، آدم را به این نتیجه میرساند که با کتابی به سبک کتاب «ایده عالی مستدام» روبه رو است. کتابی که ویژگی داستانی دارد وساده و معتبر است.
از ویژگیهای دیگر کتاب پوشش حوزه رهبری آن است. برخلاف بسیاری از کتابهای مدیریتی که صرفا به ویژگیهای رهبر و رفتار و منشهایی که باید داشته باشد اشاره میشود، بازیکن تیمی ایدهآل به صورت موشکافانه به بحثی عمیقتر میپردازد؛ اگر اعضای تیم خوب نباشند، نمیتوانیم رهبری موفق باشیم. نویسنده بیان میکند افراد ایدهآل برای تیم دارای سه ویژگی اساسی هستند: فروتنی، ولع، هوشمندی. سپس برای هرویژگی شرح مفصلی داده است که می تواند راهنمای خوبی برای کسانی باشد که قصد دارند از این مدل در سازمان خود و برای شکلگیری تیم خود استفاده کنند.
لنچونی که نویسنده کتاب معروف «پنج دشمن کارتیمی» است، خود اشاره میکند که به این نتیجه رسیده است که برای غلبه بر آن پنج دشمن کارتیمی، اعضای تیم باید این سه ویژگی را داشته باشند و مدلی را ارائه میدهد که در فرآیند استخدام، ارزیابی و فرهنگسازی میتوان از آن استفاده کرد.
نویسنده ی آمریکایی کتاب، پاتریک لنچونی، مدیر و بنیانگذار شرکت مشاوره مدیریت تیبل گروپ است. مشتریان شرکت او مدیران ارشد پانصد شرکت برتر فهرست مجلهی فورچوناند. از لنچونی تا کنون ده کتاب در شمارگان میلیونی چاپ شده است. از او در دانشگاه ها و موسسات غیراتفاعی دعوت میشود و مصاحبههای او نیز در نشریات معتبری چون والاستریت ژورنال و یواسای تودی منتشر شده است. فرچونی همچنین به عنوان مشاور با شرکت های بزرگ همکاری داشته است.
مخاطبان کتاب بازیکن تیمی ایدهآل سه گروهاند:
نخست، دانشآموزان دبیرستانی که میخواهند مهارتهای مرتبط با تیمورک خود را افزایش دهند و با ساختن تیمهای موثر از همافزایی ایجاد شده برای انجام دادن کارهای بزرگ بهرهمند شوند.
دوم، دانشجویانی که قصددارند در مقام کارآفرین یا فردی موثر در کسبوکار در سازمانها و شرکتها مشغول به کار شوند و در یافتهاند تیمورک رمز موفقیت در چنین عرصهای است.
سوم، مدیران و کارکنان سازمانی که قصد دارند با همافزایی ناشی از کارتیمی منشا تحول اساسی در زندگی خود یا سازمانشان شوند.
حتما بخوانید: کار تیمی و کار گروهی چه تفاوتی باهم دارند؟