مفهوم فرانشیز و کاربرد آن در کارآفرینی

مفهوم فرانشیز

فرانشیز

Rate this post

چرا باید کارآفرینان با مفهوم فرانشیز آشنا باشند؟

بقای هر فعالیت کارآفرینی وابسته به بازاریابی درست محصولاتش است. فروش محصولات در بازار پر رقابت اما راکد امروز ایران، مهمتر از تولیدشان است. همچنین مقابله با رقبا در بازار به شدت متغیر ایران کار ساده ای نیست. بنابراین شناخت استراتژی های قوی بازاریابی یکی از نیاز های هر کارآفرین نوپا خواهد بود. به این منظور در ادامه شمارا با مفهوم فرانشیز و مثال هایی از کاربرد فرانشیز در کارآفرینی موفق آشنا خواهیم کرد.

فرانشیز به چه معناست؟

وقتی صحبت از فرانشیز میشود همه فرانشیز بیمه را بخاطر می آورند. فرانشیز یا فرنچایز در کسب و کار به معنی حق قانونی و قراردادی است که به یک شرکت اجازه میدهد محصولات شرکت دیگری را بفروشد و درصدی از سود را دریافت کند. یعنی اگر شما قرارداد فرانشیز ببندید شبکه ای از کسب و کار های کوچک با هدف فروش محصول شما ایجاد خواهد شد. به این واحدها « کسب و کارهای تحت پوشش » گفته میشود.

انواع  قراداد های فرانشیز:

مفهوم فرانشیز تولیدی:

در فرانشیز های تولیدی، دانش و تکنولوژی تولید محصول در اختیار فرانشیز گیرنده قرار میگیرد. در مواردی حتی دوره های آموزشی هم برای تولید محصول برگزار میشود. البته اصرار محرمانه قبل از بستن قرارداد فاش نخواهند شد. این شیوه برای تولید و فروش محصولات غذایی رایج است. رستوران ها و برندهای غذایی نمونه های زیادی در این نوع فرانشیز دارند.

مفهوم فرانشیز توزیعی:

در این روش فرانشیز گیرنده تنها مسئولیت فروش و توزیع محصولات کار آفرینان دارند. مانند نمایندگی های فروش خودرو یا سایت های فروش خدمات پیامکی. میتوان گفت تنها علت بکارگیری فرانشیز در این نوع استفاده از دانش و مهارت بازاریابی افراد در راستای همگانی کردن محصول است.

مفهوم فرانشیز خدماتی:

این نوع از فرانشیز به ارائه خدمات در مکان های مختلف کمک میکند. هتل هاو بیمه ها از این دست محسوب میشوند.

مفهوم فرانشیز دهنده و فرانشیز گیرنده:

احتمالا درست حدس زدید! کارآفرین یا صاحبان کسب و کاری که از قرارداد فرانشیز استفاده کنند « فرانشیز دهنده » و بازاریابانی که فروش محصولات را تحت شرایط قرارداد میپذیرند « فرانشیز گیرنده » خواهند بود. قوانین مشخصی بین این دو خواهد بود که روش دریافت سود و قوانین فروش را مشخص میکند. فرانشیز دهنده باید روشی از پرداختن به کسب و کارش را ارائه دهد که فرانشیز گیرنده را به سود میرساند. البته نظارت و پشتیبانی نیز حقوق گیرنده طرفین است.

نقش فرانشیز در موفقیت کارآفرینان:

با امکان ایجاد قرارداد فرانشیز درواقع شما به کسب و کارهای کوچک اجازه میدهید تحت عنوان نام شما فعالیت کنند و با بکارگیری متدهای موفق بازاریابی یک تصویر موفق از محصول شما به مشتریان ارائه دهند. این متد برای کارآفرینان نوپایی که تخصص بازاریابی کافی ندارند مناسب است.

همچنین یکی از مشکلاتی که اکثر کارآفرینان در ابتدای راه پیچ و خم کارآفرینی با آن مواجه اند؛ نداشتن فضا و امکانات کافی برای بکارگیری تیم های فروش بیشتر است. فرانشیز در واقع یک سیستم بازاریابی است که این مشکل را حل خواهد کرد.

البته قبل از هرچیز باید کیفیت محصول و روش های ارائه سود به فرانشیز گیرنده ها قانع کننده باشند. در واقع اگر افراد خیالشان از سودآور بود این کسب و کار راحت شود داوطلبانه برای بازاریابی محصول شما با امکانات شخصی شان را بکار میگیرند!

 مثال هایی از کاربرد فرانشیز در کارآفرینی:

اکثر کسب و کارهایی که به شکل نمایندگی ها و زیر مجموعه ها میشناسید مصداق مفهوم فرانشیز هستند. نمونه های همه گیر در ایران میتوان به بیمه ها اشاره کرد. محصول این کسب و کار ارائه خدمات است که باتوجه به تعریف دقیق قوانین اطمینان خاطر کافی به نمایندگی ها داده شده است. این اعتماد به پشتیبانی باعث رشد فراگیر مواردی از کسب و کار های جدید در زمینه بیمه شده است.

فروش دمنوش های گیاهی نمونه ای موفق از کارآفرینی با استفاده از بازاریابی به روش فرانشیز است. بازاریابان این دمنوش ها با عضویت در سایت این شرکت و مطالعه قوانین واضحی که برای دریافت درصد سود فرانشیز گیرنده ها تعریف شده است؛ میتوانند کارت نمایندگی دریافت کنند.

در پایان باید گفت با وجود مزایای فراوانی که فرانشیز برای کارآفرینان دارد بستن این نوع از قرارداد ها نیازمند بررسی و مطالعه قوانین کسب و کار در این زمینه و آشنایی عمیق با مفهوم فرانشیز است. همه چیز باید روشن و شفاف و قانونی در نظر گرفته شود تا فرانشیز گیرنده ها نتوانند از نام کسب و کار شما یا محصول شما سواستفاده کنند…

پیشنهاد مطالعه: یک کارآفرین موفق چه ویژگی هایی دارد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *