رازهای رسیدن به آرامش

همین که صدای قدم‎های فرید از پله های راهرو به گوش می‎رسد، اضطراب تمام وجودم را فرا می‎گیرد. سراسیمه نگاهم را به سمت فضای خانه بسط می‎دهم تا همه چیز مرتب، منظم و سرجایش باشد. خدا نکند از آن روزی که من از روی غفلت، ورود مهمان‎های سرزده اعم از فامیل، دوست و یا ‌همکار را به او گزارش نداده باشم. آن‎وقت است که روز برایم مانند شب می‎شود. همین چند روز پیش المیرا، مستأجر جدیدمان که در آشپزی یدطولایی داشت برای آموزش غذای جدیدی که یاد گرفته بود به منزل ما آمد. هنوز چند دقیقه از رفتنش نگذشته بود که فرید کلید انداخت و در را باز کرد. من که متوجه حضورش نشده بودم از صدای او به خود آمدم. « باز کی اینجا بوده؟! این بوی غذا از کجاست؟ لابد باز خواهرتون اینجا بودن و کلی خرج رو دست من گذاشتن تا سلیقه و هنر آشپزیشون رو به رخ ما بکشونن؟! اصلاً‌ بگو ببینم خودش خونه زندگی نداره؟ چرا آزمایش هنرهای جدیدش رو توی خونه‎ی من انجام می‎ده؟! اصلاً این مواد اولیه‎اش رو از کجا آوردی؟ نکنه باز از توی جیب کت من بی‎اجازه پول برداشتی؟! …» حرفش را قطع کردم و نگذاشتم ادامه دهد. بی‎هیچ مکثی گفتم: « باور کن اینها هنر خانم آقای کاشفی-همسایه‎ی جدیدمان- است.» اما او با سوء ظن و بدبینی که نسبت به خانواده‎ی من داشت حاضر نشد قبول کند و من باز متهم به دروغگویی شدم! ساعت ۸ صبح است. با صدای زنگ در از خواب بیدار می‎شوم. المیرا پشت در ایستاده بود. همین که خواستم در را باز کنم، با در بسته مواجه شدم. امروز هم فرید به خاطر سوءظن‎های بی‎جایش در را به روی من قفل کرده بود! هرچند که هر روز به عنوان یکی از اعضای باشگاه همرازان سعی می‎کنم تخلیه‎ی ذهنی داشته باشم و افکار منفی و خاطرات تلخ گذشته را فراموش کرده و روزم را با روحیه‎ای شاد و مثبت آغاز کنم، اما بدبینی فرید و سوء‎ظن همیشگی او کلافه‎ام می‎کند.
دوستداران آرامش سلام؛
نیاز به آرامش اولین و مهم‎ترین عامل رشد و موفقیت هر انسانی است. اگر میزان موفقیت و دستاوردهای آدم‎های خوش‎بین و مثبت‎نگر را پیش روی خود قرار دهیم خواهیم دید آنهایی که تمام ظرفیت‎های ذهنی خود را در جهت مثبت به کار می‎بندند زندگی نشاط‎انگیز‎تر و شادتری را تجربه می‎کنند. چرا که اصولاً یکی از راه‎های شادزیستن و رسیدن به آرامش‎های پایدار در زندگی، رعایت و تمرین مثبت‎نگری و مثبت‎اندیشی است. انسان‎های مثبت اندیش در برابر عوامل منفی و ساخته‎ی ذهن خود هرگز تسلیم نمی‎شوند. چرا که آنها از قدرت و نتایج این تفکر و برداشت، نسبت به روح خود و بازتابش انرژی حاصل از آن، آگاهی دارند.
مثبت اندیشی، راه کنترل قضاوت‎های منفی؛
خوش‎بین‎ها همواره سعی دارند از واقعیت‎ها و رفتارهای دیگران تفسیر بدبینانه به ذهن خود راه ندهند و چنان‎چه در این میان قرار گرفتند، بلافاصله آن را از زباله‎دان ذهنی خود تخلیه می‎سازند. انسان‎های‎ بدبین به علت گمان‎های بدی که نسبت به پدیده‎ها، اطرافیان و دوستان خود دارند، دائماً در رنج و عذاب درونی به سر می‎برند. آنها همواره ناراحتند، زیرا کلمات و رفتارهای دیگران را نیش و کنایه محسوب می‎کنند و کارهای اطرافیان خود را حتی اگر از سر خیرخواهی و دوستی باشد، حمل بر دشمنی بر علیه خود می‎دانند. آنها بدون اینکه بدانند، با غالب نمودن این ذهنیت منفی، بخش عظیمی از توانایی‎های بالقوه‎ی خود را هدر می‎دهند. در نتیجه‎ به فردی بی‎حوصله، افسرده، عصبی و ناتوان تبدیل می‎شوند و این رفتار ناخودآگاه کم‎کم آنها را به سمت عزلت، گوشه‎نشینی و تنهایی سوق می‎دهد. انسان‎های بدگمان دائماً‌ در درون خود به تحلیل رفتارهای دیگران، مشغولند و ادامه دادن روند این رفتار، آنها را به خطاهای رفتاری دیگری چون تهمت، غیبت، حسادت و کینه، پیش‎داوری و قضاوت‎های عجولانه می‎کشاند.
اگر بدبینی را سرچشمه‎ی بسیاری از ناراحتی‎ها و ناآرامی‎های روحی و ذهنی بدانیم، آنگاه قادر خواهیم بود در مواقعی که گاهاً از سر غفلت، به  این رفتار منفی تن می‎دهیم بلافاصله به محض ورود اولین سوء‎ظن (نسبت به دیگران و یا حتی در مواقعی نسبت به نظام خلقت و خداوند) دروازه‎های ذهن خود را به روی شیطان ببندیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که همه‎ی افکار و قضاوت‎های ما صحیح نمی‎باشند و در هر شرایطی باید به دنبال شواهدی در تأیید و یا رد افکار منفی خود باشیم. اگر به دنبال آرامش ذهن هستیم نباید برچسب خوب و بد به رفتارها و شرایط‎مان بزنیم. چرا که وقتی فردی ذهن خود را عادت می‎دهد پیوسته رفتارهای دیگران را تحلیل و قضاوت منفی کند، هرگز نمی‎تواند نگاه و نگرش مثبت نسبت به آنها را در ذهن خود پرورش دهد. پس یادمان باشد همواره به خود تلقین کنیم که فردی مثبت‎اندیش هستیم و به کمک این تلقین مثبت، افکار سازنده را جایگزین سوء برداشت‎های خود سازیم.مطالعه و تمرکز بر روی آثار و پیامدهای رفتاری خوش‎گمانی چون تقویت ایمان، احساس رضایت از زندگی، داشتن امنیت فکری و روانی، رفع غم و اندوه، جلب دوستی و محبت دیگران و پرهیز از هم‎نشینی با افراد منفی‎نگر، داشتن نشاط و امیدواری و تقویت روحیه‎ی صبر از عوامل مهم وتأثیرگذار مثبت اندیشی‎ است و می‎تواند کمک مؤثری در جهت تقویت آن ‎باشد. امام علی علیه السلام می‎فرمایند: گمان و انگاره‎ات از گفتار و کردار برادر مؤمنت، نیکوترین گونه‎ی آن باشد، مگر آن‎که دریابی که وی از سر علم و آگاهی آن کار را انجام داده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *