تولد یک کارآفرین

تولد یک کارآفرین
Rate this post

امروزه با رشد کارآفرینی، شاهد افزایش علاقمندان به این حوزه هستیم اما تعداد محدودی از این آمار منجر به تولد یک کارآفرین می شود. برای اینکه بدانیم چطور می توانیم کارآفرینی را شروع کنیم و یک کارآفرین شویم، در ابتدا باید به یک شناخت کامل از خود برسیم تا بدانیم تا چه اندازه روحیه و پتانسیل کارآفرین شدن را داریم.

ترک کار روزمره و شروع کار جدید به شکلی متفاوت در حوزه کارآفرینی روحیات اخلاقی و ویژگی‌های خاصی را می طلبد که در هر کسی پیدا نمی شود اما تولد یک کارآفرین به این ویژگی ها و روحیات نیازمند است در واقع این تولد یک ققنوس است که این به معنای گذشتن از خواسته ها و تمایلات گذشته است. و این امر باعث می شود که افراد ماندگار در کارآفرینی محدود باشد.

اگر هدف شما تبدیل شدن به یک کارآفرین است، می توانید همین الان آن را شروع کنید. در ادامه ی مقاله به 10 راهنمایی مهم و عملی برای کمک به شما در تولد و رشد کسب و کار رویایی‌تان اشاره می کنیم.

۱تقویت روحیه کارآفرینی

در مرحله اول باید خودتان را بشناسید و برای موفقیت به چه چیزهایی لازم دارید. مثلا اینکه چرا می خواهید یک کسب و کار را شروع کنید؟ آیا هدف شما کسب درآمد است؟ آیا آماده چالش ها و مشکلات کارآفرینی هستید؟ خب حالا باید توانایی ها وقابلیت های خودتان را بشناسید و آن ها را ارزیابی کنید. تا از این طریق بتوانید بفهمید که می توانید وارد عرصه کارآفرینی شوید یا نه؟ آیا تحمل پذیرش شکست و شروع دوباره را دارید؟ توجه داشته باشید که در این مرحله باید کاملا واقع بینانه باشید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید و دید دقیقی از خودتان به دست بیاورید.
وقتی که حداقل یک دلیل برای شروع به کار جدید خود پیدا کردید، سعی کنید که نوع کسب و کاری را که اهداف شما را در شامل می شود، بیابید. مثلا چه مهارتهایی را بلد هستید؟ سطح تجربه شما چقدر است؟ به چه سرمایه ای نیاز دارید؟ شروع مسیر موفقیت برای کسب وکار، نیازمند پاسخ هایی بی رحمانه و صادقانه است.

۲تعیین اهداف

در مرحله دوم باید ببینید که در مورد کاری که می خواهید انجام دهید، تصمیم قطعی گرفته اید یا نه؟ چطور می توانید به آن دست بیابید؟ آیا همین الان یک ایده کسب و کار خلاقانه دارید؟ اگر هنوز یک ایده کسب و کار جدید ندارید، می توانید از چندین استراتژی برای فکر کردن به ایده ای که با اهداف شما منطبق است استفاده کنید:
– شناخت و شناسایی فناوری های جدید و تازه یا در حال ظهور و پیشرفت هایی که ممکن است چشم انداز کسب و کار را به شکلی که می شناسید تغییر دهند. آیا می توانید پیشاپیش روند کنونی بمانید؟
– آیا می توانید یک راه حل جدید ارائه دهید؟ اگر شما بتوانید مشکلاتی را که بر افراد تاثیر می گذارد را رفع کنید، یک ایده کسب و کار هوشمندانه را شناسایی کرده اید.
– آیا شما قادر هستید کارها را به شکل متفاوت انجام دهید؟ روحیه ی کارآفرینی پیرامون شکستن عرف می چرخد. بیشتر شرکت ها تمایل دارند کاری را به شیوه ای خاص انجام دهند، زیرا آنها همیشه همین کار را انجام داده اند. ارائه یک رویکرد تازه به چیزها باعث می شود که شما برجسته شوید.

شاخص های کارآفرین

۳. تحقیق بازار متناسب با کسب و کار

در این مرحله باید به خوبی بتوانید رقیبان خود در صنعت را پیدا کنید و برای آن تحقیق کنید. و باید سوالاتی را بسازید و در صدد پاسخگویی به آن ها باشید. مثلا اینکه رقبای فعلی شما در حال حاضر مشغول به چه کاری هستند؟ تا چه اندازه به موفقیت رسیده اند؟ آن ها در چه مرحله ای از رقابت با شما هستند؟ آیا می توانید محصولات یا خدمات بهتری از آن ها ارائه کنید؟ برای این کار باید بتوانید به خوبی تحقیقات بازار انجام دهید که شامل شاخص های متنوعی شامل مصاحبه های حضوری یا تلفنی یا استفاده از روش های دیگر مثل نظرسنجی و پرسشنامه که بازخورد مناسبی به ما می دهد، انجام دهید.

۴. آزمایش 

حالا نوبت آزمایش است. قبل از اینکه کسب و کار شما در مقیاس بزرگ اجرایی شود، یک مدل تجاری ساده و در مقیاس کوچک اجرا کنید. و این مقیاس کوچک را با افراد کم به طور مثال اطرافیان خود شروع کنید. این کار نتایج و بازتاب های خوبی را به شما نشان خواهد داد.

۵. دریافت بازخورد

زمانیکه هنوز در ابتدای راه هستید و محصول و خدمت شما  در مقیاس کوچک در حال عرضه است، این مرحله برای گرفتن بازخورد از مخاطبان استفاده کنید و پاسخ های خود را در استراتژی خود وارد کنید. مجموعه تازه ای ازنظرات و دیدگاه ها ممکن است به شما کمک کنند تا مواردی را که می توانید بهبود بخشید، بهتر ببینید. در واقع شعاری وجود دارد که می گوید زنده باد مشتری ناراضی. این شعار به این معناست که مشتریان ناراضی بهترین کمک را به تقویت کسب و کار ما می تواند بکند. این افراد در نهایت به طرفداران برند شما می توانند تبدیل شوند اگر به نارضایتی های به جای آن ها توجه کنید. اما چگونه باید بازخوردی را که دریافت می کنید، مدیریت می کنید؟

– برای بررسی دقیق بازخوردی که دریافت کرده اید، وقت بگذارید. این به شما کمک خواهد کرد تا از نتیجه گیری های بد جلوگیری کنید، و ایده های جدید را در صورت لزوم به صورت بهتری به کار ببندید.
– تشکر و قدردانی خود را حتما نشان دهید. به دور از اینکه شخص بازخورد و نظر مثبت یا منفی داده است، تلاش های او را به رسمیت بشناسید. افرادی که بازخورد منفی داده اند،  مشکل را بدهید و از او بخواهید که ارتباط با شما را ادامه دهد.
– از نظرات الگو بسازید. مثلا اگر نظرات مشابه و یکسانی را در مورد یک محصول یا خدمت دریافت کردید، باید منجر به یک راه حل خوب و جامع برای آن برسید.

۶. طرح کسب و کار (Business Plan)

بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار، یک طرح کلی نوشته شده است درباره جایی که شما اکنون در آن هستید و چگونگی تکامل کسب و کار شما. در این طرح باید اهداف سازمان، برنامه ریزی جزئی و مشخص از کسب و کار و چارچوب ها و قوانین آن مشخص شود. در اینجا بعضی قسمت های مهم و کاربردی طرح کسب و کار بیان شده است:

صفحه عنوان

نام کسب و کار شما در این قسمت قرار دارد. شاید به ظاهر ساده و راحت یاشد اما در واقعیت کار دشوار و چالش برانگیزی است. چون این نام باید منحصر به فرد باشد، مخصوص شما باشد و بیانگر رسالت اصلی شما در کسب و کار باشد.

خلاصه اجرائی 

در اینجا باید یک خلاصه برای توصیف کسب و کار خود داشته باشید. ارائه راه حل، دلیل منحصر به فرد بودن، پیشنهادات و … باید در این قسمت قرار بگیرد.

استراتژی بازار

مسئله مهم در این قسمت شناخت درست مخاطب هدف است. چون در واقع آن ها خریداران اصلی شما هستند. آن ها مهمترین عوامل موفقیت شما هستند.

تجزیه و تحلیل رقابتی

SWOT یک تجزیه و تحلیل است که از 4 ویژگی تشکیل شده است به نام های قدرت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها. این ویژگی ها را باید برای رقیبان خود بررسی کنید. نقاط قوت و ضعف آن ها کجاست؟ یا اینکه مثلا آیا می توانید آنها را در صنعت شکست دهید یا نه؟

طراحی و توسعه

به این مسئله فکر کنید که از چه طریقی می توانید کسب و کار خود را توسعه دهید؟ و حالا باید متناسب با آن تخصیص بودجه یا عوامل دیگر را تهیه و سازماندهی کنید.

مالی

مسائل مالی یکی از مهم ترین ها در ایجاد کسب و کار است که البته سازماندهی آن بسیار مهم تر و حیاتی تر است. اول باید سوالاتی را جواب دهید مثلا سرمایه گذاری در کسب و کار از چه طریقی انجام می شود؟ در چه زمانی و به چه صورتی؟

۷کمک مالی

تامین مالی فعالیت کارآفرینی و کسب و کار شما از چه طریقی انجام می شود؟ جنس فعالیت کارآفرینی شما به چه صورت است مثلا اگر  به شدت به پول وابسته است، باید به فکر گرفتن وام از نهادهای مالی باشید. همچنین می توانید به یک شتاب دهنده معتبر بپیوندید.همانطور که می دانید این سازمان ها برای کمک به استارت آپ ها برای بردن کسب و کار خود به سطح بعدی ایجاد شده اند.

ملزومات کارآفرینی

۸. انتخاب چارچوب قانونی کسب و کار 

بهتر است در ابتدای کسب و کار چارچوب قانونی فعالیت خودتان را مشخص و تعیین کنید. ویژگی های مهم چارچوب قانونی کسب و کار شما احتمالا شامل موارد زیر است:

– شکل و ساختار کسب و کار

– نام یا عنوان کسب و کار

–  ثبت رساندن نام کسب و کار

– مجوز کسب و کار

– پروانه

– حساب بانکی

– علائم تجاری و حقوق ثبت اختراع

۹. پیدا کردن متخصص

بعد ار انجام مقدمات اولیه و دریافت نتایج و بازخوردها احتمالا به وجود متخصصانی حاذق نیاز پیدا می کنید. بهتر است هرچه زودتر برای به کارگیری آن ها در کسب و کارتان اقدام کنید
برای اجتناب از اشتباهات، شروع به یادگیری در مورد مقدمات و الزامات کسب و کارتان کنید. این مسئله در مورد انتخاب بهترین اعضای تیم خوب و متخصصان برای استخدام در کسب و کار به کمک شما خواهد آمد.

۱۰. موقعیت مکانی 

برای انتخاب مکان مناسب باید اولویت های کسب و کار خود را بشناسید تا مطابق با آن برای فراهم کردن مکان تلاش کنید. این مسئله همچنین بسیار با نوع مخاطب و سلیقه آن مرتبط است، پس حتما باید یک شناخت دقیق و درست از آن ها داشته باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *