تفاوت رویدادها و تعاریف گردهمایی ها

تفاوت رویدادها و تعاریف گردهمایی ها

با توجه به کثرت رویداد و همایش و … بهتر است تعریف و تفاوت آنها را مروری کنیم.
کلاس(Class): گروهی از دانش آموختگان که همزمان با یکدیگر، و به طور برنامه ریزی شده در موضوعات خاصی تدریس داده می شوند.
رویداد(Event): یک رویداد چیزی است که اتفاق می افتد و یا شکل می گیرد. معنی جایگزین آن می تواند شامل مواردی مانند زیر باشد: یک فعالیت مهم، یک آیتم خاص در یک برنامه و یا خود برنامه به عنوان یک کل، هریک را می توان به نوعی یک رویداد در نظر گرفت.
شبیه ساز (Simulator) : نوعی از رویدادها شبیه سازهای فرآیند استارتاپ ها هستند که فرآیند راه اندازی استارتاپ از ایده خام اولیه را شبیه سازی می کنند (معمولا در سه روز). موارد زیر نمونه هایی از این شبیه سازها می باشند.
  • Startup Weekend
  • 3Day Startup : اولین 3 Day Startup در دانشگاه تگزاس در 2008 اتفاق افتاد. بسیاری از کمپانی های 3DS در جهت افزایش مبادرت سرمایه و عرضه محصول موفق تلاش می کنند. این سازمان دانشجویی در سال 2010 به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی به ثبت رسید و سپس در دانشگاه های سراسر جهان گسترش یافت. اگرچه در ابتدا، برنامه های اولیه به شدت بر تکنولوژی و استارتاپ های مبتنی بر وب متمرکز بود، ولی تقاضاها موجب شد که تیم موردنظر، عملکردی در جهت افزایش تلاش های کارآفرینانه ی خود در نظر بگیرد. مدارس نیز برنامه های 3DS را در قالب موضوعاتی مانند نوآوری اجتماعی، انرژی، سخت افزار و غیره برگزار می کنند. (وبگاه رویداد)
  • Startup Live : این رویداد در فرمت یک کارگاه 2.5 روزه برگزار می شود. افرادی با استعدادهای مختلف در همه ی زمینه ها در یک آخر هفته گرد هم آمده، تیم هایی تشکیل داده و مفاهیم اولیه کسب و کار را توسعه می دهند. همه تیم ها توسط مربیان باتجربه حمایت می شوند و زمان کوتاهی در اختیار دارند تا ایده ی خود را در مقابل داوران توضیح دهند. بهترین پروژه ها در هر رویداد برای سرمایه گذاری و مشاوره های پیشرفته ی بعدی انتخاب می شوند. (وبگاه رویداد)
  • Lean Startup Machine: یک کارگاه سه روزه ی فشرده است که به کارآفرینان و نوآوران، چگونگی توسعه محصول را می آموزد. این کارگاه با ارائه ایده توسط تیم هایی از شرکت کنندگان آغاز می شود. همه ی افراد روی ایده ی جدید کار کرده و سپس هر تیم به فرضیه سازی، ارائه راه حل و ارائه فرآیندهایی برای موفقیت در کسب و کار می پردازد. در مرحله بعد، هرتیم یک MVP یا “نمونه ی کوچک” ایجاد می کند. هدف از این عملکرد، بیرون آمدن از مرحله تئوری و وارد شدن به مرحله عملی است. مثلاً از طریق صحبت با مشتریان درباره محصول مورد نظر و توسعه ی آن بر طبق نظرات آنان. هدف ماشین استارتاپ ناب این است که به کارآفرینان آموزش دهد چگونه می توانند ایده شان را قبل از تولید، ارزیابی (اعتبار سنجی) کنند! (وبگاه رویداد)
  • launch48
شبکه سازی (Network)یک سیستم حمایت از به اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات در میان افراد و گروه ها با داشتن یک علاقه مشترک
دور همی( Meetup ): نوعی ملاقات غیر رسمی که با برنامه ریزی قبلی، برگزار می شود.
Meetup (وب سایت): یک پورتال شبکه های اجتماعی آنلاین است که جلسات گروهی آفلاین در مناطق مختلف جهان را ترتیب می دهد. این پورتال به کاربران اجازه می دهد تا گروه هایی که با علایق آنها اشتراک دارند را یافته و به آنها بپیوندند.
سمینار(Seminar): به طور کلی، شکلی از آموزش دانشگاهی، چه در یک موسسه علمی و یا یک سازمان تجاری  یا حرفه ای است. محلی است برای گرد هم آوردن گروه های کوچک جهت جلسات دوره ای که بر روی موضوع خاصی تمرکز دارد.
انواع مختلف سمینارها وجود دارد، با این حال دو نمونه از محبوب ترین سمینارها شامل توسعه شخصی و سمینارهای کسب و کار می شود.
همایش ها و سمینارهای توسعه شخصی برای بهبود رشد شخصی مردم در نظر گرفته شده است. در این سمینارها، سخنرانان معمولا در مورد روانشناسی، فلسفه، طرز فکر و موضوعات دیگر که می تواند به افراد حاضر کمک کند، صحبت می کنند.
همایش ها و سمینارهای کسب و کار که در آن سخنرانان سمینار در مورد استراتژی های کسب و کار صحبت می کنند، چگونگی رشد و موفقیت در کسب و کار، ایده های کسب و کار، موفقیت، و غیره … این سمینارها می تواند برای صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و هر کسی که می خواهد کسب و کار خود را آغاز کند، کمک کننده باشد.
وبینار(Webinar): نوعی سمینار تعاملی که از طریق شبکه جهانی وب مطرح می شود. یعنی گروهی از افراد را در یک موقعیت زمانی خاص، برای بحث و مطالعه پیرامون یک موضوع واحد، بر روی شبکه اینترنت گرد هم می آورد.
تور(Tour): سفر به مکان های مختلف برای کسب و کار، لذت و یا ماموریتی جهت انجام یک دستورالعمل
Camp: اجتماعی که معمولاً در فضای باز با تعدادی چادر و یا سایر سازه های موقت شکل می گیرد. شامل گروهی از افراد با آرمان های قوی و مشترک است و معمولاً برای یک رویداد، سازماندهی می شود.
کارگاه (Workshop): یک کارگاه آموزشی ممکن است به یک اتاق یا ساختمان اطلاق شود که هم فضا و هم ابزاری (یا ماشین آلات) را برای تولید یا تعمیر کالاهای تولیدی مورد نیاز فراهم می کند.
کنفرانس(Conference): کنفرانس علمی نوعی گردهمایی علمی و پژوهشی است که با مشارکت صاحبنظران و پژوهشگران برگزار می‌شود. هدف از این گردهمایی تبادل دانش و اطلاعات از طریق ارائه سخنرانی در یک موضوع یا موضوعات ویژه می باشد. کنفرانس های دانشگاهی معمولاً بین ۳ روز تا یک هفته به میزبانی یک نهاد علمی برگزار می‌گردند.
انواع آن شامل : بین المللی، ملی، استانی، دانشگاهی می شود.
سمپوزیم(Symposium): گردهم آیی تخصصی در راستای برگزاری سخنرانی، بحث و گفتگوهای گروهی درباره موضوع های ویژه و از پیش تعیین شده از قبیل علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره که با نتیجه گیری در پایان همراه است. عنصر اصلی در سمپوزیوم، موضوع واحد آن است.
جشنواره(Festival): جشنواره یاFestival، مراسمی است که برگزارکنندگان  آن می‌خواهند اتفاق مبارکی که مثلاً سال پیش در عرصه‌های مختلف علمی، هنری، فرهنگی، صنعتی و نظایر آن رخ‌داده است، امسال مورد معرفی و تجلیل و تمجید قرار دهند. سخنرانان جشنواره می‌توانند در باب موضوع جشنواره، سخن‌گویند با این تفاوت که مطالب باید به‌سوی معرفی و تجلیل و تمجید میل داشته باشد. در برخی دیگر از جشنواره‌ها به بزرگداشت محصولی خاص پرداخته می‌شود و یا با معرفی جوایز فصلی برای تشویق عموم برای شرکت در رویداد خاصی تلاش می‌شود.
مسابقه (Competition): رقابت یا مسابقه ای میان موجودات، حیوانات، افراد،گروه ها و غیره برای دستیابی به منابع، کالاها یا خدمات، اهداف و یا رسیدن به یک موقعیت خاص مثلاً از نوع اجتماعی می باشد.
Pitch: معمولاً در بخشی از آن صاحبان ایده، ایده خود را در جمع مطرح کرده و به داوری می‌گذارند. این رخداد‌ها با اهداف مختلف حتی خیریه هم برگزار می‌شوند. International Startup Festival نمونه‌ای از این دست است. منظور از Pitch اینجا، ارایه ایده استارتاپی در جلو یک جمع است (در مدتی کوتاه) و نمونه ایرانی آن ایده شو می باشد.
Game: یک گیم با ساختار بازی، معمولا برای لذت بردن و گاهی اوقات نیز به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده می شود. مولفه های کلیدی یک بازی اهداف، قوانین، چالش ها و تعامل افراد با یکدیگر است. بازی به طور کلی موجب تحریک روانی یا جسمی و اغلب هردو می شود. بسیاری از بازی ها به توسعه مهارت های عملی، به عنوان شکلی از ورزش کمک کرده و یا در غیر این صورت انجام آنها نقش آموزشی، واکنشی و یا روانی دارد.
Match: یک بازی رسمی و یا یک رویداد ورزشی رقابتی که در آن افراد، تیم ها و غیره به رقابت می پردازند. مانند یک بازی بوکس، بازی بیس بال و یا یک مسابقه کریکت.
Boot camp: اردوگاه بوت می تواند نوعی بخش دولتی و بخشی از سیستم اصلاحی و کیفری برخی از کشورها محسوب شود، اما عمدتا در ایالات متحده پابرجاست. این اردوگاه ها پس از اردوگاه های آموزشی که برای استخدام افراد نظامی شکل گرفت مدلسازی شد. و اکنون به عنوان مکانی برای آموزش های پایه برای استخدام جدید به نیروی دریایی ایالات متحده و یا سپاه تفنگداران دریایی به کار می رود. در معنای دیگر به مراکزی برای مجرمان نوجوان گفته می شود که با قوانین سخت و برنامه های کاری برای کمک به جامعه شکل گرفته اند.
نمایشگاه(Exhibition): نمایشگاه، در عام ترین مفهوم، ارائه سازمان یافته و نمایش مجموعه ای از اقلام است. در عمل، معمولا در موزه ها، نگارخانه ها و نمایشگاه های بزرگ شاهد مفهومی از آن هستیم. نمایشگاه ها ممکن است بصورت دائم یا موقت برگزار شده ولی در هرصورت در یک تاریخ خاص بازگشایی شده و در تاریخ خاص دیگری به کار خود پایان خواهند داد.
Fair: جمعی از مردم برای انواع سرگرمی یا فعالیت های تجاری است. این کلمه به طور معمول از ماهیت نمایشگاه است که آن را به طور موقت ولی با برنامه ریزی از یک بعد از ظهر تا چند هفته برگزار می کنند.
تورنومنت(Tournament): نوعی رقابت شامل تعداد نسبتاً زیادی از شرکت کنندگان که معمولاً یک ورزش یا بازی مشترک را انجام می دهند. به طور خاص، ممکن است به موارد زیر نیز اطلاق شود:
  1. یک یا چند مسابقه که در یک محل خاص در یک فاصله زمانی نسبتا کوتاه برگزار می شوند.
  2. رقابت شامل مسابقات متعدد، که هرکدام بین تعدادی از رقبا رخ داده، و پس از آن برندگان هردوره با یکدیگر به رقابت می پردازند. سپس برنده اصلی از بین مجموعه برندگان مشخص خواهد شد.
 منبع: اصفهان پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *